Kelik Jer

Monday, January 31, 2011

Aku Dan Musim Hujan

31 Januari 2011

    HUJAN,bukan kumpulan hujan yang aku maksudkan,,,tetapi musim hujan yang datang pada setiap musim di hujung tahun atau lebih di kenali sebagai MUSIM TENGKUJUH,..dia datang tidak mengikut bulan,aku masih ingat pada masa aku kecil,aku mesti mengatakan yg hujan lebat akan tutun pada bulan tujuh,banjir akan berlaku sekitar bulan tujuh,itu sebab ia di pangil musim tengkujuh..tetapi selepas 10tahun aku makin meningkat dewasa,baru aku tahu yg hujan dan banjir tidak semestinya pada bulan tujuh..

 Ini Kump HUJAN,Tiada Kaitan Dengan Musim Hujan

  Hujan pada zaman kanak2 dulu sungguh menyeronokan bagiku,demam..ahhhhh,pedulikan itu,bila demam,boleh ponteng sekolah,itu yang lagi menyeronokan,kalau tak demam pon,pg isnin itu aku akan berlakon tak larat bagon untuk ke sekolah bila emak mengejotku...hehehhe..itu taktik masa zaman budak,mana tak seronoknye,time hujan la seronok bila bermain bola bila padang bertakung dengan air,bila hujan la pergi merempit naik basikal,bila hujan la meredah ladang kelapa sawit dengan basikal,seronok bila melanggar lecah dan melihat basikal penuh dengan selut kotoran,dan pada musim hujan jugak lah aku dan rakan2 berpusu2 ke sungai untuk terjun dari atas benteng dan membuat pelbagai aksi,bila di pikirkan,sungguh seronok pada musim hujan bagi seorang budak kampung sepeti aku....tapi itu semuanya terjadi pada 16 tahun lepas...dan sekarang.......

Sekadar Hiasan Semata-Mata

     Dan sekarang,bila aku sudah meningkat dewasa dan makin membesar,bila musim hujan,aku amat tidak suka,sebab2 nya susah untuk keluar kemana2,pergi kerja,makan,berjalan2,dan membuat pelbagai aktiviti,semua terhad untuk di lakukan bila hujan,tetapi,aku tidak patot menyalahkan hukum alam..sebab itu semua kehendak NYA,tetapi sebagai manusia yg mempuyai hati  dan perassaan,tetiba boleh menyalahkan hukum alam yg sememangnya tidak boleh di elakan..bagi sesetngah negara hujan amat di perlukan seperti di benua afrika,tetapi seperti aku yg hidup di iklim tropika,amat bertuah kerana hujan sentiasa ada cuma ia terlebih pada musim tengkujuh..bila di fikirka semula..ada kebaikan berbanding keburukan pada hujan bagiku,..aku bersyukur keran hidup di iklim bergini,masa kecilku amat seronok dan gembira pada musim hujan,....bila sudah dewasa,mungkin sudah hilang sifat kebudak2 budakan,,tetapi,dlm hati kecilku,,,"aku nak bermain hujan lagi la" ^-^


Psstt : Hujan memang tidak boleh di pisahkan di bumi bertuah ini...Aku bersyukur.

No comments:

Post a Comment

: Powered By Nuffnang :

: Click Jer Yang Mana Suka :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...